Prejsť na obsah
13. októbra 2022 | Lakeside Park

Päť vecí, ktoré pomôžu vašim zamestnancom cítiť sa na pracovisku lepšie

V spolupráci s psychológom Milošom Poštekom z Centra duševného zdravia INLY prinášame niekoľko tipov ako docieliť, aby sa zamestnanci cítili v práci príjemne. 

Flexibilita

Prieskum z minulého roka realizovaný spoločnosťou Profesia v spolupráci s iniciatívou Open HR fórum ukázal, že väčšina zamestnancov preferuje tzv. hybridný režim, ktorý predstavuje mix práce na pracovisku a z domu. ​Podľa psychológa Miloša Pošteka z Centra duševného zdravia INLY je to kvôli tomu, že ľudia oceňujú flexibilitu v zamestnaní.

“Dôležitá je možnosť výberu. Na jednej strane je dobré, keď zamestnanec vie, že má svoj priestor v kancelárii, kde sa môže sústrediť na plnenie povinností. Na druhej strane, ak to rôzne rodinné okolnosti neumožňujú alebo čaká kuriéra, privíta prácu z domu,” hovorí Poštek. Flexibilita podľa neho v konečnom dôsledku zvyšuje lojalitu a angažovanosť zamestnancov vo firme.

Moderné kancelárie

Moderné officy sú odrazom vnútornej kultúry firmy. Príkladom až extrémne dobrých podmienok je podľa Pošteka spoločnosť Google. “Mal som možnosť navštíviť ich kancelárie v Dubline. Každý mal k dispozícii techniku akú chcel, v kuchynke boli rôzne druhy jedla, zamestnanec si mohol pospať v spálni alebo sa osprchovať v kúpeľni. Paradoxne, pre niektorých zamestnancov to bola taká zlatá klietka, z ktorej sa im ani neoplatilo vychádzať.”

Vždy je to však o tom, kam až chce firma zájsť. “Airbnb zase ponúka veľa sharedeskov a miest “na stojáka”, kde si človek môže vypiť kávu, poradiť sa s kolegom a aktívne riešiť pracovný problém.”

Dôležitou súčasťou moderných kancelárií je dostatok svetla, ktoré prispieva k psychickej pohode zamestnancov. “Prechádzka v prírode odbúrava stres a sedieť pri okne, s výhľadom na prírodu, má podobný efekt,” vysvetľuje psychológ. 

Zdroj: unsplash.com

Dobré vzťahy na pracovisku

Pri ich budovaní podľa Pošteka nedokáže online nahradiť osobný kontakt. Ten je dôležitý nielen v komunikácii medzi kolegami, ale aj vo vzťahu nadriadených a podriadených. Osobná komunikácia prináša kvalitnejšiu spätnú väzbu a formu interakcie ako online priestor.


Významná je neformálna socializácia na pracovisku. “Dôležité sú aj kuchynkové témy typu ako sa má rodina a ako bolo na dovolenke. Kolegovia si vymenia osobné informácie a postupne si budujú vzťahy, ktoré sa odrážajú aj pri práci,” dodáva psychológ.

Možnosť skĺbiť rodinný a pracovný život

Ešte donedávna si ľudia pri osobných plánoch museli vyberať medzi zamestnaním a rodinou. Doba sa zmenila a firmy by mali čoraz viac podporovať zamestnancov v snahe skĺbiť starostlivosť o rodinu s prácou.

“Kým neprišla korona, rodina sa často “zatajovala”. Bolo to vidieť aj na populárnych videách, kde počas online callu vbehne do záberu dieťa a druhý rodič sa ho snaží rýchlo “odpratať”. To sa postupne zmenilo a neskôr to už ľudia riešili s úsmevom, svoje deti ukázali na obrazovku, pochválili sa nimi.”

Čoraz viac rodičov na Slovensku má možnosť využiť firemnú škôlku. “Toto je zdravé smerovanie pre zamestnanca, ktorí cíti flexibilitu a možnosť voľby. Dieťa si vyzdvihne kedy chce, čo odbúrava stres z potreby riešenia ďalšieho problému.” 

Zdroj: unsplash.com

Firemní psychológovia

Firmy si uvedomujú, že ich zamestnanci tvrdo pracujú a hrozí im vyhorenie. Psychológ Miloš Poštek hovorí, že naša spoločnosť dozrieva a vyhľadať psychologickú poradňu už nie je spojené so škatuľkovaním ako kedysi.

“Pre firmu je oveľa lacnejšie zaplatiť pár sedení s psychológom, ako prísť o zamestnanca. To môže v konečnom dôsledku narušiť štruktúru pracovného kolektívu alebo rozbiť zabehnutý tím,” hovorí psychológ. 

Častokrát zamestnanec nemusí mať žiadny problém, ale chce osobnostne napredovať a pri dosahovaní lepších výsledkov vedia pomôcť skúsení kouči a mentori.  

“Mať firemného psychológa môže byť z pohľadu financií drahé, ale spoločnosti to dáva kompetitívnu výhodu. Profiluje ju ako moderného zamestnávateľa a ľudia vo firme sú spokojnejší a podávajú kvalitnejšie pracovné výkony,” dodáva Poštek z INLY.

 

Miloš Poštek,

psychológ z Centra duševného zdravia INLY